استرس و اتیسم

حمیدرضا عرب
چگونه می توان اضطراب در کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم (اوتیسم) را کاهش داد.
کودکان مبتلا به اتیسم (اوتیسم) در زبان و بروز احساسات خود به روشی که از لحاظ اجتماعی قابل قبول و مناسب باشد دچار ضعف هستند و همین عامل باعث می شود در مدیریت عواطف و احساسات خود عملکرد ضعیفی داشته باشند.
علایم شایعی برای اضطراب وجود دارد و همان طور که همه می دانند اضطراب می تواند واکنشی مناسب به برخی از وضعیت ها باشد. اضطراب اغلب پاسخ جنگ یا گریز را در بدن فعال می کند. با این حال این پاسخ ها می تواند زندگی فرزند شما را مختل کند و تاثیرات عمده ای بر رفتار او در زندگی داشته باشد.
پیروی از راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا درک درستی از رفتار او به دست آورید و به مدیریت احساسات او به شیوه ی موثر کمک کنید.
الف) رفتار فرزندتان را ثبت کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا دقیقا آنچه که قبل از اضطراب رخ می دهد را شناسایی کنید. مهم است بدانید چه چیزی موجب اضطراب می شود و بعد احساسات فرزندتان را مدیریت کنید.
هنگامی که متوجه شدید دقیقا چه چیزی باعث اضطراب می شود و عامل اضطراب را شناسایی کردید، به فرزندتان یاد دهید با اضطراب خود کنار بیاید و بر آن غلبه کند به هر طریقی که شما فکر می کنید از ارائه ی حمایت های پشیبانی های بصری گرفته تا مدیریت عواطف اش.
ب) به فرزندتان کمک کنید در برابر شرایط اضطراب زا احساس کند همه چیز قابل کنترل است. من تکنیک های بسیاری اجرا کردم که کمک کرد فرزندم عواطف و احساسات خود را کنترل کند این کار باعث شد من متوجه شوم او چه احساسی دارد. برای آن که احساس بهتری داشته باشد سه انتخاب به او داده می شود که چه کارهایی می تواند انجام دهد مانند زیر پتو رفتن، فشار دادن وسیله ی بازی و بغل کردن. این کارها در بازدارندگی رفتارهای اشتباه بسیار مفید است.
پ) ایجاد راه حل هایی برای کاهش اضطراب در خانه و بیرون از خانه. ممکن است این کار بوسیله ی آزمایش و خطا انجام شود تا متوجه شوید کدام روش برای فرزند شما از همه مناسب تراست. نکته ای که من پیشنهاد می کنم این است که در کیت ابداعی خود از پنج حس (دیداری، چشایی، شنوایی، لامسه و بویایی استفاده کنید). آیا استفاده از پر حیوانات به کودک شما کمک می کند تا استرس خود را کاهش دهد یا حداقل به او کمک می کند تا شرایط ناخوشایند را تحمل کند؟ حتی می توانید در کیت ابداعی خود از پیشنهاد فرزندتان برای اینکه چه چیزی به او کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد استفاده کنید.
ج) به عنوان یک مراقب کودکان با نیازهای ویژه ما اغلب از مراقبت از خودمان غفلت می کنیم و به نیازهای خودمان بی توجه می شویم. من توصیه می کنم هر روز حداقل چند دقیقه از خود مراقبت نمایید. وقتی شما از لحاظ احساسی و روحی در شرایط خوبی باشید می توانید با شرایط بهتری روبه روی فرزندتان قرار بگیرید و احساسات او را کنترل کنید.
د) در نهایت و مهم تر از همه این که به دنبال کمک حرفه ای باشید. شما بهتر از هر شخص دیگری فرزندتان را می شناسید و گاهی اوقات مداخلات حرفه ای برای کمک به او در شرایط ضروری الزامی است. اصلا خجالت ندارد لطفا با خودتان مهربان باشید و به یاد داشته باشید فرزند شما رشد می کند و می تواند با انتخاب بهترین درمان ها اضطراب خود را مدیریت کند.
فراهم کردن فضای امن برای افراد مبتلا به اتیسم ر)
برای کودکان مبتلا به اتیسم فراهم کردن یک فضای امن می تواند برای کمک به آن ها مفید باشد با این حال بدانید که یک فضای امن نباید یک راه حل منظم برای افراد مبتلا به اتیسم باشد. در عوض زمانی که اضطراب کودک بسیار شدید است می توان از محیط های امن استفاده کرد. اگر یک فضای ایمن دایما مورد استفاده قرار بگیرد می تواند راهی برای فرار از زندگی روزمره و فعالیت هایی که در ایجاد ترس و استرس نقش دارد باشد و این اشتباه است. اکثر کودکان ممکن است در محیط مدرسه یا جایی که بسیار شلوغ است دچار ترس شدیدی شوند. معلم می تواند یک فضای ایمن ایجاد کند یا بازی های آرام بخش با کودک انجام دهد. همچنین برخی از پازل ها، موسیقی یا ... می تواند کمک کننده باشد. بنابراین هنگام انتخاب یک فعالیت نیازهای کودک را در نظر داشته باشید.
و) برخی از تکنیک های آرام بخش همچون مراقبه نشان داده که برای برخی از کودکان مبتلا به اتیسم مناسب است. باید تکنیک های کاهش استرس را برای افراد مبتلا به اتیسم جستجو کنیم تکنیک های مراقبه و تمرینات یوگا برای اشخاص اتیسم توصیه می شود.
تغذیه ه )
به تغذیه ی فرزندتان توجه داشته باشید. اغلب افرادی که در طیف اتیسم قرار دارند در رژیم غذایی خود دچار چالش هستند. این حرف به این معنی نیست که شما نمی توانید رژیم غذایی خاصی را به او معرفی نمایید برخی از مواد غذایی بهترین داروها برای بدن کودک شما است. غذاهای مناسب، با استرس و اضطراب در کودک شما مبارزه می کند.
ی) حیوانات در کاهش استرس
برخی حیوانات در کاهش استرس نقش دارند و همچنین می توانند در بهبود تعاملات اجتماعی کمک کننده باشند برخی از سودمندی های حیوانات خانگی عبارتند از
افزایش ایمنی در کودکان-
تشویق تعاملات اجتماعی-
افزایش مسولیت پذیری در کودکان-
کاهش استرس و اضطراب-
-تقویت مهارت های زندگی

منبع

www.autismparentingmagazine.ir

1400
مرداد
4
دوشنبه 4 مرداد 1400
2021
July
26

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.