اوتیسم و رژیم غذایی فاقد گلوتن و گازئین

 زهرا خلیلی

 چه موقع می توانیم این رژیم غذایی را قطع کنیم. پاسخی از دکتر کوری پزشک متخصص رشد کودکان و رئیس بیمارستان رشدی- رفتاری کودکان در کشورهای کلمبوس و اوهایو.

در مورد رژیم غذایی فاقد گلوتن و استفاده از آن برای کمک به افراد مبتلا به اوتیسم بسیار گفته شده است. برای خانواده هایی که کودکانشان تازه تشخیص اوتیسم گرفته اند و خانواده هایی که کودکشان از این رژیم غذایی استفاده می کنند و باید این رژیم غذایی را ادامه دهند پیروی از این رژیم غذایی عجیب است.

رژیم غذایی Gfcf (فاقد گلوتن) ابتدا برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک (این اختلال، واکنش شدید به گلوتن در رژیم غذایی می باشد) ایجاد شد. گلوتن نه تنها در محصولات گندم مانند نان و سایر محصولات نان بلکه در طیف گسترده ای از سایر محصولات غذایی یافت شده است. کازئین شیر پروتئینی است که اغلب با فراورده های لبنی همراه است و هم چنین دارای پتانسیل ایجاد واکنش های شدید در افراد خاص می باشد. رژیم غذایی فاقد گلوتن زمانی که به طور مناسب استفاده شود می تواند بی خطر باشد و به واسطه ی جلوگیری از این مشکلات شدید رژیم غذایی به سلامتی کمک کند.

تئوری بعدی کاربرد این رژیم غذایی در کودکان مبتلا به  اوتیسم است. اگر یک فرد به گلوتن این محصولات واکنش نشان دهد دچار التهاب می شود که این التهاب ممکن است باعث آسیب به دیواره روده شود. به طوری که منجر به جذب از طریق مولکول ها می شود که به طور معمول توسط روده سالم جذب نمی شود. برخی شواهد نشان می دهد که این مولکول ها یا التهاب آن ها اثر متقابل روی مغز دارد به طوری که باعث بروز مشکلاتی از قبیل اضطراب، اختلالات خلق و خوی – مشکلات ذهنی و امکان بدتر شدن علائم رفتاری اتیسم می گردد.

ایشان بیان کردند در حالی که رژیم غذایی GFCF (فاقد گلوتن) برای چند دهه در جامعه اوتیسم استفاده می شود، ولی شواهد کمی وجود دارد که رفتارهای مرتبط با اوتیسم را بهبود بخشیده است.

توصیه می شود خانواده ها با متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه برای 3 تا 5 روز رژیم غذایی کودک خود مشورت کنند (یادداشت کردن آن چه خورده بود و چه قدر) و به دلیل این که اگر یک خطر واقعی برای کمبود تغذیه ای وجود دارد بررسی شود. سپس متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه می تواند برای افزودن غذاها یا مکمل هایی برای جبران این مشکل کمک کند.

خانواده قبل از شروع رژیم غذایی می تواند مشکلات رفتاری کودک خود را که قصد دارد با ایجاد یک رژیم غذایی فاقد گلوتن بهبود ببخشد، یادداشت کند. این مشکلات عبارتند از طغیان، خشم، ناتوانی در نشستن بی سر و صدا در کلاس، خواب شبانه و ....

معلمان، درمان گران یا پرستاران کودک می توانند با یادداشت این رفتارها خارج از منزل بر نظارت عینی این رفتارها و درک شما از تغییرات در این رفتارها کمک کنند. اگر شما به اجماع به توافق رسیدید که رفتارهای مورد نظر بهبود یافته است ادامه این رژیم غذایی ارزش این همه هزینه و تلاش را دارد.

با این حال، باز هم باید این سوال را در نظر گرفت بهبودی به خاطر حذف همه گلوتن و کازئین از رژیم غذایی است یا تغییرات ممکن است به دلیل حذف تنها یکی از این پروتئین ها باشد. به عنوان مثال برخی از والدین این بهبودی را با یک رژیم فاقد کازئین و برخی دیگر فقط با حذف گلوتن به دست آورده اند یا این تغییرات رفتاری ممکن است به دلیل تغییرات در رژیم غذایی به غیر از حذف کازئین و گلوتن باشد.

این توضیحات مهم به نظر می رسد زیرا یک رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین سخت است و نیاز به کار سخت دارد.

چه موقع باید رژیم غذایی را در برنامه کودکتان قرار دهید

اگر فرزند شما مشکلات دستگاه گوارش (اسهال، یبوست) دارد و نسبت به برخی مواد غذایی خاص که حاوی گلوتن یا کازئین است حساسیت دارد بنابراین قرار دادن رژیم غذایی GFCF در برنامه ی او با ارزش است. در طول دهه گذشته، جامعه پزشکی در یک بخش کوچک اما قابل توجهی از جمعیت واکنش نسبت به گلوتن را تشخیص داده است. برخی از این افراد بدون این که همه ی نشانه های کلاسیک آزمایشگاهی اختلال سلیاک را نشان بدهند به گلوتن واکنش نشان دادند.

 اگر رژیم غذایی را شروع کرده اید حال چه موقع باید آن را قطع کنید

پاسخ به این سوال بسیار مهم است زیرا شما می خواهید یک ایده روشنی از انتظاراتتان در مورد این که رژیم غذایی تا چه اندازه کمک می کند، داشته باشید و برای مثال: آیا امیدوارید که علائم گلوتن در فرزندتان از بین برود؟ چنان چه رژیم غذایی، علائم ناراحت کننده گلوتن را بهبود می بخشد و بهبود رفتار کودکتان را در پی دارد بدیهی است ادامه آن با ارزش است. بنابراین اگر شما یک رژیم غذایی را شروع کردید پیشنهاد می کنم فهرستی از مزایای این رژیم غذایی را لیست کنید. در حالت ایده آل من به شما توصیه می کنم این لیست را یک هفته قبل از این که فرزندتان رژیم غذایی فاقد گلوتن را شروع کند، تهیه کنید. سپس ناراحتی ها، رفتارها و یا علائمی که برای شما نگران کننده است را یادداشت کنید. برای مثال: اگر شما امیدوارید که رژیم غذایی اسهال کودکتان را بهبود بخشد، این ضروری است که دقیقا بدانید از کجا شروع کنید. آیا او 5 بار در هفته اسهال دارد؟ 2 بار در روز؟ خوب است که این اعداد را بدانید. پس برای شروع رژیم غذایی وقایع روزانه فرزندتان را یادداشت کنید. 2 هفته بعد آیا او هنوز 10 بار در هفته اسهال دارد؟ ممکن است شما به دفتر یادداشت وقایع روزانه کودکتان نگاه کنید و بگویید: «من فکر نمی کنم این رژیم غذایی کارساز باشد».

اما ممکن است شما دریابید با رژیم غذایی، اسهال کودکتان تنها یک بار در آن دو هفته بوده است. بنابراین شاید شما بگویید. به نظر من این رژیم غذایی کمک کننده است. نداشتن یک پایه ثابت، پدر، مادر و پزشک کودکتان را با برداشت مبهمی برای ترک رژیم غذایی مانند«من نمی دانم» روبرو می کند. شاید به نظر شما اسهال کودکتان کمتر شده باشد ولی آن را به سختی بگویید و این باعث دشواری در تصمیم گیری برای ادامه یا قطع رژیم غذایی می شود.

از شما می خواهم رژیم غذایی کودکتان را دقیقاً برای دکتر توضیح دهید. برخی از پزشکان بیش از دیگران با رژیم غذایی فاقد گلوتن در جامعه اوتیسم آشنا هستند. با این حال بسیاری از پزشکان از محدودیت های رژیم غذایی و چگونگی نقش آن با شرایط خاص کودک و نیازهای تغذیه ای او آگاه هستند.

پس لطفاً با دکتر خود در ارتباط باشید و او را از آن چه انجام داده اید آگاه کنید. علاوه بر این، یک متخصص می تواند راهنمایی ها را در کنار رژیم غذایی GFCF برای کودک شما تهیه کند.

گاهی اوقات با خانواده هایی مواجه می شویم که اعتقاد دارند در حال ارائه رژیم غذایی فاقد گلوتن GFCF هستند. اما در واقع خوردن غذاهایی را ادامه می دهند که حاوی کازئین و گلوتن هستند. این پروتئین می تواند در تعدادی از غذاهایی باشد که به وجود گلوتن در آن شک ندارید. فرض کنید شما همه این گام ها را انجام دادید. پس اجازه دهید به محدوده سوالمان که چه مدت باید رژیم غذایی فاقد گلوتن را برای کودکان ادامه دهیم، برگردیم.

چنان چه در کودک شما بهبودی واضح و روشنی دیده نمی شود ادامه رژیم غذایی لازم نیست. حال اگر شما شاهد بهبودی واضحی هستید، چه موقع باید این رژیم غذایی حذف شود؟

ما نمی توانیم به این سوال یک پاسخ قطعی بدهیم.

برخی از افراد می توانند رژیم غذایی حاوی گلوتن را شروع کنند در حالی که به مشکلات قبلی گوارش خود برنمی گردند ولی برخی دیگر دچار مشکل می شوند و باید به زودی به رژیم غذایی فاقد گلوتن برگردند. این برای کسی قابل پیش بینی نیست.

چنان چه می خواهید رژیم غذایی فاقد گلوتن را ادامه دهید پیشنهاد می کنم مکمل های مولتی ویتامین، مقادیر کافی از ویتامین ها و مواد مغذی را در برنامه غذایی کودکتان قرار دهید. دکتر یا متخصص تغذیه در این زمینه می تواند مشاور و راهنمای خوبی برای شما باشد.

 

 

 

منابع

1.https://www.autismspeaks.org/node/112986

2.https://www.autismspeaks.org/blog/2014/06/19autism- and- glutencasein-free-diet-when-can-we-stop

 

 

 

1397
شهریور
20
سه‌شنبه 20 شهريور 1397
2018
September
11

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.