جوانب مثبت و منفی استفاده از دستگاه های دیجیتالی برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم

حمیدرضا عرب

کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (اوتیسم) در درک دنیای اطراف خود دچار مشکلاتی هستند. یک تکان جزیی باعث می شود کودکان مبتلا به اتیسم دچار بیش فعالی شوند. علاوه بر این کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مستعد الگوهای رفتاری تکراری هستند که تعامل با دیگران را درآنان دشوار می سازد به همین دلیل کودکان اتیسم به دستگاه های دیجیتالی علاقمند هستند جایی که نتایج قابل پیش بینی به آن ها اجازه می دهد تا مطابق با سرعت خود عمل کنند.
تحقیقات می گویند کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در مقایسه با کودکانی که مبتلا به اتیسم نیستند وقت بیشتری را بر روی صفحه نمایش می گذارند. حدود 2/64 از بزرگسالان اتیسم وقت خود را صرف دیدن بازی های ویدیویی می کنند و2/13 درصد از آنها وقت خود را صرف چت کردن، بازدید از سایت های مختلف و چک کردن ایمیل می کنند.
استفاده از رسانه های جمعی برای کودکان اتیسم این امکان را فراهم می آورد تا اطلاعات را به راحتی در دنیای واقعی پردازش کنند. با وجود مزیت هایی که دستگاه های دیجیتالی برای کودکان اتیسم دارد استفاده طولانی مدت از دستگاه های دیجیتال مضراتی دارد و تاثیرات آن در کودکان اتیسم برجسته است.
به عنوان والدین کودک اتیسم شما می خواهید به فرزندتان کمک کنید که زندگی سالمی داشته باشد به همین دلیل باید از تاثیرات فناوری بر تربیت فرزند خود آگاه باشید. در این مقاله ما در مورد جوانب مثبت و منفی دستگاه های دیجیتال برای کودکان اتیسم صحبت می کنیم.
جوانب مثبت دستگاه های دیجیتال
در مقاله ای از هافینگتون پست، والدین می گویند که دستگاه های دیجیتالی "ابزاری مهم هستند که به فرزندانشان کمک می کند تا در ارتباط، توسعه مهارت های اجتماعی و مهارت های یادگیری پیشرفت کنند و حتی اضطرابشان را کاهش دهد."
بعضی از والدین معتقدند می توانند از دستگاه های دیجیتال به عنوان یک تقویت کننده برای رفتارهای خوب کودک استفاده کنند. همچنین معتقدند از این روش می توان برای یادگیری مهارت های اجتماعی و آرامش کودک زمانی که دچار اضطراب زیادی است استفاده کرد. به گفته محقق دکتر پل شاتاک فواید بسیاری در ارتباط با دستگاه های دیجیتال وجود دارد. برای مثال بازی های ویدیویی تکرار یک سناریوی خاص را ارایه می دهد. در مورد فیلم هایی که در یوتیوپ می باشد نیز همین اتفاق حاکم است بازی ها و فیلم ها می تواند اثرات آرام بخش برای کودک اتیسم فراهم آورد. به گفته محققان تلفن های هوشمند می تواند به عنوان یک روش درمانی برای کودکان استفاده شود اینجا است که می توان از توان فناوری برای ارایه درمان به کودکان اتیسم استفاده کرد.
رسانه های دیجیتال، محرک های صوتی و تصویری ارایه می دهند که در دنیای واقعی وجود ندارد. اضطراب ناشی از تعامل چهره به چهره برای افراد مبتلا به اختلال اتیسم می تواند بسیار زیاد باشد بنابراین دستگاه های دیجیتالی فرصت تعاملات اجتماعی را برای کودکان اتیسم فراهم می آورد و زمان پردازش را در اختیار این کودکان قرار می دهد این می تواند به کودک اتیسم در تعامل های اجتماعی کمک کند.
استفاده از دستگاه های دیجیتال به کودکان اتیسم کمک می کند تا به صورت مستقل یاد بگیرند. اغلب کودکان مبتلا به اتیسم در کنار دانش آموزانی که مشکلات یادگیری دارند نمی توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند. حواس پرتی در کلاس می تواند باعث استرس و اضطراب بچه ها شود در این حالت دستگاه های دیجیتال می تواند به عنوان جایگزینی برای آنها در یک محیط مطلوب عمل کند. با این حال زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال باید توسط والدین تنظیم شود زیرا عواقب منفی دارد.
اثرات منفی دستگاه های دیجیتال
بسیاری از کودکان مبتلا به اتیسم نسبت به محرک ها حساس هستند. دستگاه های دیجیتال تحریکات زیادی ارایه می دهد این می تواند باعث تحریک آنها شود و رفتار آنها را بدتر کند.
ویکتوریا ال دونکلی در مقاله ای درباره روان شناسی امروز اظهار داشت که کودکان مبتلا به اتیسم در برابر اثر دستگاه های دیجیتال آسیب پذیرند از آن جایی که کودکان مبتلا به اتیسم مستعد اختلال خواب هستند دستگاه های دیجیتال روی الگوی خواب آن ها تاثیر دارد. همچنین زمان استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال باعث التهاب سیستم عصبی آنها می شود. درهمین مقاله آمده است که میدان های الکترومغناطیسی که از دستگاه های ارتباطی ساطع می شود برای کودکان اتیسم مضراست.
کودکان مبتلا به اتیسم در تعاملات اجتماعی مشکل دارند و خود را با کمک چهره و زبان بدن ابراز می کنند. طبق گفته ویکتوریا ال دانکلی صرف زمان زیاد با دستگاه های دیجیتال مانع پیشرفت آنان در زمینه مهارت های اجتماعی می شود. به گفته وی دستگاه های دیجیتال باعث تاخیر در یادگیری زبان نیزمی شود.
علاوه بر این هنگامی که کودک دارای تیک است که مربوط به مشکلات حسی و حرکتی است زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال می تواند مشکلات حسی را تشدید کند همچنین زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال باعث تشدید وسواس فکری و عملی نیزمی شود. از آن جایی که کودکان مبتلا به اتیسم مستعد اضطراب اجتماعی و وسواس فکری و عملی هستند تاثیر دستگاه های دیجیتال باعث افزایش وسواس فکری و عملی در آنان می شود.
استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال همچنین می تواند باعث کاهش توجه و تمرکز در کودک شود. افسردگی با مدت زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال مرتبط است که موجب مشکلات سلامتی در آنان می شود. مطالب متنوعی به صورت آنلاین وجود دارد که کودکان اتیسم ممکن است در معرض محتوای نامناسب و یا ناایمن قرار گیرند.
همچنین مطالعات مختلف نشان داده اند نقایص اجتماعی و رفتاری که به وسیله افراد اتیسم تجربه می شود مشارکت در فرم های ساختارمند و غیرساختارمند فعالیت های فیزیکی را مشکل می کند. مهارت های حرکتی یکی از فاکتورهایی است که مانع فعالیت های بدنی در کودک اتیسم می شود. با این حال زمان زیاد استفاده از دستگاه های دیجیتال فعالیت های بدنی در کودک اتیسم را کاهش می دهد و همچنین باعث چاقی در کودک می شود.
با توجه به جوانب مثبت و منفی زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال، والدین باید زمانی را که فرزندانشان با دستگاه های دیجیتال می گذرانند تنظیم کنند. تنظیم مقررات برای زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال بسیار مهم است. برای کودکان و نوجوانان مبتلا به ASD ، نکات زیر در مورد زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال باید در نظر گرفته شود.

زمان مشخص استفاده از دستگاه های دیجیتال را تعیین کنید و به آن بچسبانید. سه ساعت در روز حداکثر زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال است .زمانی را که کودک شما به یک دستگاه دیجیتالی، ترجیحاً درعصر یا قبل از شام دسترسی دارد، تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما حداقل 30 دقیقه قبل از خواب از دستگاه دیجیتالی استفاده نمی کند.

از دستگاه های دیجیتال به عنوان پاداش فعالیت هایی از قبیل نظافت، کارهای خانه یا کارهایی که کودک از آن لذت نمی برد، استفاده کنید. از آن جایی که دنیای دیجیتال پر از کلاهبرداری است، خیلی راحت بچه ها توسط آنها فریب می خورند به همین دلیل والدین باید بر فعالیت آنلاین فرزند خود نظارت کنند. برنامه های نظارت بر تلفن همراه مانند Xnspy گوشی هوشمند کودک شما را رصد می کنند. همچنین می توانید کاربرد برنامه را تعیین کنید.
رمز ورود به حساب هایی که فرزند شما ممکن است استفاده کند را بدانید.
قبل از اتمام زمان کار، یک اخطار 10 دقیقه و پنج دقیقه ای بدهید. برای مدت زمان صرف شده در یک دستگاه دیجیتال از یک تایمر استفاده کنید تا کودک شما از زمان صرف شده و زمان باقی مانده برای زمان صفحه نمایش آگاه باشد.
سن عاملی است برای تعیین مدت زمانی که کودک باید با استفاده از یک دستگاه دیجیتال بگذراند. در جدول زیر، زمان توصیه شده برای هر سن ارایه گردیده است.

سن مدت زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال
3 الی 5 نیم تا یک ساعت
5 الی 7 یک الی یک و نیم ساعت
7 تا 12 یک الی یک و نیم ساعت
12 تا 15 یک و نیم الی دو ساعت
16 سال و بالاتر دو ساعت

دستگاه های دیجیتالی، از جمله تلفن های هوشمند و تبلت، به بچه های مبتلا به اتیسم کمک می کند تا با جهان آشنا شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند. دستگاه های دیجیتال راحتی و یک محیط آشنا را فراهم می کنند که باعث می شود بچه های طیف اتیسم عملکردی آسان داشته باشند این امر آنها را به یادگیرندگان مستقل تبدیل کرده و حواس پرتی هایی را که می تواند باعث اضطراب و استرس شود از بین می برد. شکی نیست که دستگاه های دیجیتال برای کمک به کودکان اتیسم در زندگی روزمره ضروری هستند.
تأثیرات منفی دستگاه های دیجیتال به خوبی مستند است. مسائل مربوط به سلامتی ناشی از افزایش زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال باعث نگرانی می شود بنابراین، استفاده بیش از حد برای این کودکان خوب نیست.

منبع:

www.autismparentingmagazine.ir

1400
شهریور
13
شنبه 13 شهريور 1400
2021
September
4

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.