راهنمای والدین در مورد بلوغ دختران دارای ناتوانی رشدی

اکرم حق ویردی زاده

1. اه نه! دارد می آید: شروع بلوغ
بلوغ می تواند دوره ای استرس آور و گیج کننده، به ویژه برای شما و دخترتان با ناتوانی هوشی و/ یا رشدی (I/DD) باشد.
بر خلاف تاخیر در موارد دیگر،کودکان I/DDمعمولا در حدود زمان مشابه با سنین کودکان دیگر وارد دوره بلوغ می شوند. در بعضی کودکانI/DD، از جمله کودکان اسپینا بیفیدا و فلج مغزی، بلوغ ممکن است زودتر شروع شود ( بلوغ زودرس). این نوشته به شما منابع و نکاتی درباره چگونگی صحبت با دخترتان پیرامون این موضوعات حساس را ارائه می دهد.
گفتگو با دخترم پیرامون این مسائل
زود شروع کنید. قبل از اینکه نشانه های بارز بلوغ شروع شود با دخترتان صحبت کنید.
اندام های بدن را آموزش دهید. ازکلمات معمول برای اندام های بدن (به طور مثال، مهبل، سینه) و کارکردهای جسمانی( بطورمثال، ادرار، عادت ماهیانه) استفاده کنید. این کار از سردرگمی کودکتان جلوگیری می کند و به او دایره واژگانی برای استفاده بعدی به هنگام یادگیری درباره بلوغ، نظافت و تولید مثل می دهد. پیوست آموزش اندام های بدن به صورت تصویری را ببینید، می توانید جهت آموزش اسامی اندامهای بدن به دخترتان و برای توضیح درباره چگونگی تغییر بدنش از آن استفاده کنید.
از لوازم کمکی استفاده کنید. راه هایی که دخترتان با استفاده از آن ها بهتر یاد می گیرد را می دانید.
درباره ی بلوغ به همان طریقی آموزش دهید که درباره عناوین مهم دیگر عمل می کنید. برای مثال، اگر دخترتان با تکرار بهتر یاد می گیرد، اطلاعات را به بخش های ساده تقسیم کنید و آن ها را به دفعات مرور کنید. اگر با تصاویر بهتر یاد می گیرد، تلاش کنید از لوازم جانبی تصویری یا داستان های اجتماعی استفاده کنید. این لوازم کمکی فهم عناوین مشکل را آسان تر می سازد. لوازم کمکی که جهت دریافت ایده برای چگونگی آموزش مهارت ها مطرح کردیم را مرور نمایید. (پیوست آموزش اندام های بدن را ببینید). آنها را متناسب با شیوه ی یادگیری دخترتان تغییر دهید.
از یک حرفه ای بپرسید. با پزشکان، معلمان یا درمانگران کودکتان برای دریافت ایده های دیگر صحبت کنید.
بی تحرکی ممنوع! کمک کنید دخترتان فعال بماند
مهم است از بچگی به کودکتان آموزش دهید که چگونه تندرست باشد. تغییرات هورمونی و بعضی داروها در دوران بلوغ می توانند موجب افزایش وزن شوند.
تمرین منظم و رژیم غذایی سالم می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند و روحیه و اعتماد بنفس را بهبود بخشد. شروع زود هنگام این عادت های سالم بهترین راه کمک به دخترتان است تا فرد فعالی باشد.
چطور شروع کنیم؟
برای انجام فعالیت های جسمانی برنامه ریزی کنید. اطمینان حاصل کنید دخترتان هر روز برای بازی های محرک، مانند پیاده روی، بازی های خارج از خانه، و دوچرخه سواری برنامه زمان بندی شده دارد. اگر مشکلی در شروع کار داشته باشد، لیستی از انتخاب های مختلف را تهیه کنید یا خود به او ملحق شوید! سرگرمی، فعالیت های جسمانی را بخشی از روال روزانه خانواده تان قرار دهید.
از یک حرفه ای بپرسید.
اگر دخترتان دچار اختلال حرکتی است، از دکتر، درمانگر حرفه ای یا فیزیوتراپ ایده های ورزشی صحیح بخواهید. دنبال فعالیت های ورزشی سازگار و حمایتی در منطقه تان باشید که برای نوجوانان ناتوان طراحی شده یا تسهیلاتی در خور کودکتان فراهم می کنند.
ورزش را رضایت بخش کنید.
هر چه دخترتان بزرگتر می شود، (زمان بازی) را به تمرین، ورزش یا فعالیت خانوادگی (از قبیل پیاده روی کنار یکدیگر) اختصاص دهید. اگر ورزش را دوست ندارد، می توانید با دادن جایزه ای بعد از انجام آن تشویقش کنید. در این سن، بهتر است جوایزی بدهید که خوراکی نیستند. سعی کنید از لوازم کمکی تصویری مانند تصویر اولی/ بعدی استفاده کنید. برای مثال (اول ورزش) به دنبال آن چیز دلخواه مانند، (بعد بازی های ویدئویی). پیوست تصویر اولی/ بعدی را ببینید الگوی ساده ای است که می توانید آن را در خانه امتحان کنید.
اول: ورزش بعد: انجام بازی های ویدئویی
3. اوف! این چه بویی است؟
تشویق به بهداشت صحیح
بهداشت صحیح می تواند اعتماد بنفس و استقلال دخترتان را بهبود ببخشد. عادت های بهداشتی صحیح همچنین می تواند مقدار زمانی که برای انجام این وظایف برای او صرف می کنید را کاهش دهد.
کتابی مصور بسازید.کتاب مصور ممکن است نقطه شروع خوبی برای آموزش مراقبت از خود باشد. شما و دخترتان می توانید آن را با کمک هم درست کنید. میزان اطلاعات (تصاویر بیشتر یا کمتر) بستگی به سطح خواندن و حافظه کودکتان دارد. از قبیل تصاویر مورد نیاز (برای مثال، شستن اندام های خاص، دئودورانت ها، پدها)، و جدول تصویری مصوری از مراحل استفاده از آنها. این کتاب مصور همچنین می تواند به وسایل انتخابی اش در خرید یا جمع آوری وسایل مورد نیاز برای کارهای خاص مانند حمام کردن کمک کند. استفاده از کتابی مصور ممکن است به دخترتان حس کنترل و مسئولیت پذیری برای انجام کارهای بهداشتی بدهد.
جعبه های بهداشتی درست کنید.
درباره تهیه جعبه های بهداشتی برای کارهای مختلف فکر کنید. می توانید از جعبه های کفش قدیمی، ظرف های پلاستیکی تمیز یا سبدها استفاده کنید. اجازه دهید دخترتان در انتخاب ظرف ها کمک کند.
در بیرون جعبه، تصاویر یا لیستی از وسایل جعبه و تصویری از کار اصلی قرار دهید. (برای مثال، حمام کردن).
برای درست کردن تصاویر، پیوست تشویق به بهداشت صحیح را ببینید شما و دخترتان می توانید برای تهیه جعبه از آن استفاده کنید. چند نمونه از جعبه ها و محتویات آن ها:
حمام: شوینده بدن، شامپو، نرم کننده، شوینده صورت، صابون، تیغ،کرم اصلاح
دندان: مسواک، خمیردندان، نخ دندان، دهانشویه
قاعدگی: پدهای سایز بندی شده مختلف، دستمال مرطوب، مسکن درد (در صورتی که به تنهایی قادر به مصرف دارو باشد)، تعویض لباس زیر
روزمره: لوسیون بدن، دئودورانت، دستمال های مرطوب کننده صورت، لوسیون صورت، برس مو

نقاط دردسر ساز معمول: موی کثیف
وقتی دختران وارد بلوغ می شوند، ممکن است نیاز داشته باشند تا موهایشان را مرتب بشویند. دخترتان ممکن است با تمیز نگهداشتن موهایش مشکل داشته باشد برای این که جنبه های حرکتی این کار ممکن است دشوار باشد. ممکن است احساس ناخوشایندی به شامپو یا آب پیدا کند. بعضی دخترانI/DD با این ناتوانی ممکن است نسبت به آنچه همکلاسی هایشان انجام می دهند یا می پوشند دقت نداشته باشند. به همین خاطر، ممکن است ندانند که موی تمیز از لحاظ اجتماعی مهم است.
آنرا روزمره انجام دهید. جدولی درست کنید تا به دخترتان نشان دهید چطور بطور مکرر باید وظایف بهداشتی و مراحل انجام آنها را کامل کند. پیوست تشویق به بهداشت صحیح با مثالی از جدول دوش گرفتن را ببینید.
در حمام آواز بخوانید. به دخترتان کمک کنید تا یاد بگیرد چه مدت در حمام یا در وان بماند، یک سی دی موسیقی با تعدادی آهنگ متناسب با مدت زمانی که بایستی حمام کند تهیه نمایید. هر تغییر آهنگ می تواند زمان حرکت به مرحله بعد جدول را به او اعلام کند.
حمام کردن را تسهیل کنید. آیا دخترتان از مالیدن موهایش با دست متنفر است؟ اجازه دهید از اسفنج نرمی برای مالیدن شامپو استفاده کند. اگر فشار آب او را اذیت می کند، اجازه دهید از کاسه یا یک پارچ یا سردوشی با فشار قابل تنظیم برای شستشوی مویش استفاده کند.
یک تصویر ارزشی برابر با هزار واژه دارد. داستانی بنویسید که اهمیت حمام کردن روزانه و تمیز نگه داشتن مو را بیان می کند. بازی کنید. از دخترتان و دیگر اعضای خانواده زمانی که اول صبح بیدار می شوند (آشفته) و سپس زمانی که تمیز و لباس پوشیده هستند عکس بگیرید.
با او صحبت کنید مردم دیگر ممکن است چه فکری بکنند اگر شبیه زمانی که اول صبح از خواب بیدار می شوید به سرکار یا مدرسه بروید.
اوف! این چه بویی است؟
نقاط دردسرساز معمول: عرق و بوی بدن
غده های چربی در دوران بلوغ فعال تر می شوند، بنابراین آموزش کنترل بوی بدن به دختران با استفاده از دئودورانت، تعویض لباس های روزانه، شستن هفتگی لباس های کثیف و تمیز نگه داشتن بدنشان مهم است.
تصویرسازی ذهنی را فراموش نکنید. برای به یادسپاری روش هایی که برای تمیزی بدن دخترتان انجام می دهید و علت آن، از چک لیست ها و داستان ها استفاده کنید. برای داستان نمونه درباره مدیریت عرق و بوی بدن پیوست تشویق بهداشت صحیح را ببینید.
برنامه اجرایی. اگر دخترتان نیاز به یادآوری آن قسمتی از بدن که بعدا باید تمیز شود دارد، می توانید از برنامه اجرایی که عمل و مراحل بعدی را نشان می دهد استفاده کنید. شامپو زدن و آبکشی مو و قسمت های بدن که با صابون شسته می شود. برنامه را طبقه بندی کنید بدین نحو می توانید آنرا در حمام آویزان کنید. انتخاب دیگر، استفاده از عروسک قدیمی باربی، اسباب بازی نمایشی یا عروسک کاغذی چند لایه است. هر قسمت بدن را جداگانه شماره گذاری کنید. عروسک را به حمام یا دیوار با زیپ چسبی نصب کنید.
همان طور که دخترتان هر قسمت بدنش را می شوید، می تواند همان قسمت از بدن عروسک را در ظرفی با برچسب (تمام شد) قرار دهد.
موانع. اگر استفاده از دئودورانت از لحاظ فیزیکی برای او چالش برانگیز است، انواع مختلفی مانند اسپری دئودورانت یا رولی را امتحان کنید. اگر به علت اختلالات حرکتی به طور مستقل نمی تواند حمام کند، وسایل جانبی مانند صندلی حمام، سردوش قابل جابجایی، دستکش های سایش یا فرچه های سایش دراز/ راحت را امتحان کنید.
بوی خیلی شدیدی می دهد. دخترتان را در انتخاب محصولات بهداشتی، به ویژه در مورد عطر درگیر کنید. بعضی دختران اگر با بوهای شدید اذیت می شوند ممکن است محصولات بی بو را ترجیح دهند. محصولات زیادی که برچسب (پوست حساس) دارند، بی بو هستند.
جوش. برای بعضی نوجوانان، به علت افزایش چربی در پوستشان، تغییرات هورمونی، بهداشت و حتی عوامل ژنتیکی جوش می تواند یک معضل باشد. با دکتر درباره داروهای جوش بی خطر بدون نسخ همانند کرم ها، لوسیون ها یا شوینده هایی که حاوی داروهایی مانند اسید سالیسیلیک یا پراکسید بنزوئیل هستند مشورت کنید. از صورتش عکس بگیرید یا از نقاشی خطی استفاده کنید. دور جاهایی که دارو بایستی روزانه استفاده شود دایره بکشید. به او آموزش دهید از نقاط حساس مانند چشم ها، سوراخ بینی و دهان اجتناب کند. همچنین، قبل از مصرف دارو برای کاربرد آسان تر از دستمال مرطوب استفاده کنید. اگر جوش بدن دارد، شوینده های دارویی بدن نیز قابل دسترس هستند.
3. اوف! این چه بویی است؟
نقاط دردسر ساز معمول: موی بدن و اصلاح
در دوران بلوغ موی بدن شروع به رشد و تغییر می کند. از نقاشی بدن زنان (مانند تصویری که در پیوست آموزش اندام های بدن است.) برای آموزش جاهایی از بدن که مو رشد می کند جهت آمادگی کودکتان برای مواجهه با تغییرات بدنش استفاده کنید. بعضی بزرگسالان و نوجوانان می خواهند که موی بدن اصلاح شود.
مدل اصلاح
اجازه دهید دخترتان، شما یا خواهر بزرگترش را هنگام اصلاح تماشا کند و مراحل را لیست کند. مرحله به مرحله با شما تمرین کند. از هر مرحله برای جدول تصویری اش یادداشت بردارد یا عکس بگیرد. به او کمک کنید جاهایی که باید و نباید اصلاح کند را به خاطر بیاورد، از عکس یا نقاشی یک نفر استفاده کنید، و جاهایی که باید اصلاح شود را رنگ بزنید یا شماره گذاری کنید.
تاریخ های اصلاح را برنامه ریزی کنید.ا گر دخترتان می تواند اصلاح کند(یا با کمک این کار را انجام می دهد)، از تقویم تصویری استفاده کنید یا به عنوان یادآوری برای اینکه چند وقت یک بار اصلاح کند چه زمانی تیغ هایش را تعویض کند روی تقویم علامت بزنید.
مقدار استفاده ازکرم اصلاح را مشخص کنید.
اگر کودکتان نیاز به کنترل میزان استفاده یا بکارگیری قوطی های اصلاح دارد، از بسته های مسافرتی کرم اصلاح یا فرچه اصلاح استفاده کنید.
تیغه مناسب انتخاب کنید. دخترانی که از توان حرکتی مناسب برخوردار نیستند ممکن است بجای تیغه های قدیمی یک لبه از تیغه های برقی استفاده کنند. اگر تیغه قدیمی یک لبه را ترجیح می دهند، از درمانگر حرفه ای درباره استفاده از تیغه های سنگین یا تیغه دوبل عمومی برای کمک به استفاده بهتر سوال کنید.

1399
دی
8
دوشنبه 8 دي 1399
2020
December
28

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.