فعالیت های گروهي

براي يک دانش آموز مبتلا به (اتیسم)اوتيسم مهم است که درگير فعاليت هاي گروهي شود تا بتواند يادگيري هاي اجتماعي خود را بهبود بخشد. زماني که ديگر افراد کلاس به صورت گروهي کار مي کنند ، اگر دانش آموز کار خود را به صورت فردي با همکار معلم انجام دهد ، مانند اين است که ديگر بچه هاي کلاس ، اين دانش آموز را به عنوان يکي از اعضاي کلاس نمي بينند .
دانش آموز اوتيسم به خاطر مشکلات ارتباطي و موقعيتهاي اجتماعي اش ، اغلب اوقات در خيلي از بازيهاي گروهي شرکت نمي کند. بعضي از دانش آموزان خيلي کوچک بايد در مهارت گرفتن و پس دادن که يکي از اصول برقراري ارتباط است ، تسلط پيدا کنند. در ابتدا، کار را به صورت جفتي در اختيار دانش آموزان قرار داده می شود و شانس پاسخگويي بدون تحت فشار قرار گرفتن به وسيلة گروهي از بزرگترها را به آنها خواهد داد . دانستن زمان قطع مکالمه و گفتن سخنان خود ، مهارتي است که دانش آموزان دیگر کلاس به طور تدريجي آن را توسعه خواهند داد اما دانش آموز اوتيسم بسيار کمتر با اين گونه قوانين اجتماعي آشنايي دارد و مي تواند به وسيلة دانش آموز ديگري کمک شود.
اندازه گروه
تحقيقات نشان داده است که يک گروه دو نفره ، بازدهی بهتري دارند تا گروه هاي بزرگتر. حتي دادن يک تکه کاغذ ، يا وسيله اي ديگر به هر دو نفر که آن را بين خودشان تقسيم کنند ، می تواند عکس العمل ها و همکاري آنها را تشويق کند.
در ابتدا بهتر است دانش آموزاتیسم با کسي که به او علاقه نشان مي دهد کار کند ، يا حتي اجازه دهيد دانش آموز اوتيسم با آنهايي که تمايل دارد ، کار کند . وقتي که کار دو نفره به فعاليت راحت و قابل قبولي تبديل شد ، اندازة گروه بايد به سه نفر و بعد به تعداد بيشتر افزايش يابد .
نقش دستيار معلم در کار گروهي
در طول کار گروهي ، دستيار معلم بايد سعي کند که در پس زمينه قرار گيرد و نقشش را کمرنگ تر کند تا ديگر اعضاي گروه با دانش آموز اوتيسم ارتباط برقرار کنند. به هر حال، مواقعي هست که دانش آموز نياز به کمک معلم دارد. در چنين زمانهايي حمايت تا حد امکان مستقيم و خيلي واضح نباشد . وقتي نيازي به کمک نيست ، موقعيت خوبي است که دستيار معلم کناري بنشيند و کار آنها را مشاهده کند . اين مشاهدات در مورد پيشرفت کودک شايد زمينة اصلي بحث با معلم را در روز بعد تشکيل دهد .
قوانين گروهي
شايد دانش آموز اوتيسم به خاطر تعداد افراد گروه ، وسايلي که استفاده مي شود و بحثهاي متنوع در موقعيت گروهي ، احساس اضطراب کند و تحت فشار قرار گيرد . به همين دليل ، تنظيم يک سري قوانين خاص مي تواند به دانش آموز کمک کند تا با موفقيت خود را سازگار کند. بعضي از قوانين که روشن و واضح است عبارت است از :
• تنها يک شخص و در يک زمان اجازة صحبت دارد ؛
• هر شخصي بايد شانس گفتن حرفهاي خودش را داشته باشد ( رد و بدل کردن نظراتشان )
• وسايل و ايده ها بايد به اشتراک گذاشته شوند .

1401
خرداد
9
دوشنبه 9 خرداد 1401
2022
May
30

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
سوال امنیتی
سوال زیر برای جلوگیری ارسال اسپم می باشد، لطفا به آن پاسخ دهید. با تشکر
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.